Jak prawidłowo jeździć po torze wyścigowym

Jak prawidłowo jeździć po torze wyścigowym

Szykujesz się do amatorskiej jazdy po torze wyścigowym podczas otwartej imprezy motoryzacyjnej albo zamierzasz przejechać się wybranym autem z naszej oferty? W obu tych przypadkach przyda Ci się garść wskazówek, dotyczących tego jak się zachować, aby był to bezpieczny przejazd. Sprawdź jak prawidłowo jeździć po torze.

Pojawia się coraz więcej otwartych imprez dla fanów motoryzacji. Podczas ich trwania amatorzy czterech kółek, mogą zmierzyć się swoimi samochodami w wyścigach, realizowanych na prawdziwych torach. Vouchery podarunkowe na przejazd samochodem po torze wyścigowym też stają się coraz bardziej popularnym prezentem. Zachwyceni możliwością przejechania się wymarzonym autem, często zapominamy, że amatorskie przejażdżki, pod kątem bezpieczeństwa, muszą być w pełni profesjonalne. Poznaj kilka zasad, które Ci w tym pomogą.

 

Odpowiednia postawa to podstawa

Jeśli chcesz prawidłowo jeździć po torze, powinieneś zacząć nie od samochodu czy Twoich umiejętności, ale od właściwej postawy „za kółkiem”. Poprawne ustawienie fotela kierowcy, odpowiednia odległość od pedałów i kierownicy, pomoże Cie lepiej „czuć” samochód. Wyprostuj swój fotel tak aby całe Twoje plecy do niego przylegały. By sprawdzić czy jesteś w odpowiedniej odległości od kierownicy, przeprowadź test nadgarstka – powinieneś móc swobodnie położyć nadgarstek na kierownicy. Wówczas podczas jazdy ręce będą lekko ugięte w łokciach. Podobnie z kolanami, również powinny być lekko ugięte, na tyle aby można było swobodnie wciskać pedały, ale też nie za mocno aby nie krępować swoich ruchów.

Kierowca w KTM X-bow - jak prawidłowo jeździć po torze wyścigowym

Pewnie złap kierownicę

Podczas jazdy po mieście własnym samochodem często zdarza się, że trzymamy ręce w różnych punktach kierownicy – na dole, na górze czy też jedną ręką. Takie zachowanie nigdy nie jest bezpieczne, ale na torze może skończyć się szczególnie tragicznie. Kierownicę należy trzymać po jej dwóch przeciwległych bokach, całymi dłońmi. To sprawi, że łatwiej będzie Ci manewrować autem, a przede wszystkim szybciej reagować na nieprzewidziane sytuacje.

 

Hamować też trzeba potrafić

Umiejętne operowanie pedałem hamulca ma ogromne znaczenie przy dużych prędkościach. Hamowanie w odpowiednim momencie może zwiększyć przyczepność auta, w tym niewłaściwym – spowodować niebezpieczny poślizg. Dlatego jeśli masz przed sobą zakręt, nie hamuj będąc już na łuku, ale przed nim. Dzięki czemu bezpiecznie wytracisz prędkość.

 

Wciśnij gaz, kiedy potrzeba

Gdy już odpowiednio zahamujesz przed zakrętem, powinieneś po pokonaniu łuku dodać gazu. Jednak nie możesz zrobić tego za wcześnie, ponieważ Twój pojazd zostanie zniesiony do zewnątrz pasa, a Ty stracisz cenne sekundy, na poprawę toru jazdy. Pamiętaj, że gaz i hamulec obsługujesz tą samą – prawą nogą. Hamowanie lewą nogą jest poważnym błędem.

Chevrolet Camaro na torze

Jedź prawidłowo po torze

Pamiętając o wszystkich wymienionych wyżej zasadach, powinieneś także mieć świadomość tego, jak... prawidłowo jeździć po torze. A konkretnie – jak zachować się na zakrętach, bo to one sprawiają najwięcej problemów początkującym kierowcom. Jak już zostało wspomniane musisz pamiętać o zredukowaniu prędkości, jeszcze przed wejściem w zakręt. Zbliżając się do zakrętu powinno się jechać blisko zewnętrznej krawędzi toru. Następnie w trakcie pokonywania zakrętu, należy płynnie zbliżyć auto do wewnętrznej części toru, tak aby znaleźć się tuż przy niej mijając, środek zakrętu. Potem czynność należy odwrócić i po wyjściu z łuku zbliżać się ponownie do zewnętrznej strony pasa.

Dostosuj prędkość

W doborze prędkości liczą się przede wszystkim umiejętności, poczucie odpowiedzialności i... prawa fizyki. Nawet wytrawny kierowca, nie da sobie rady z siłą odśrodkową, która zepchnie jego samochód z toru podczas wchodzenia w zakręt przy zbyt dużej prędkości. Warto pamiętać, że siła odśrodkowa wzrasta dwa razy bardziej niż prędkość. Dlatego zamiast liczyć na to, że Tobie z pewnością uda się pokonać zakręt bez redukcji biegu, lepiej zwolnić, przejechać płynnie zakręt a przyspieszyć dopiero na prostej. Dzięki temu unikniesz poślizgu i niepotrzebnego stresu. Dopasowanie prędkości jest również istotne jeśli razem z Tobą po torze jadą inni kierowcy. Na zakręcie bowiem nie powinno się wyprzedzać rywali. A jeśli jakiś samochód przed Tobą zachowa się prawidłowo, redukując prędkość, Twoja brawurowa jazda może skończyć się tragicznie dla Was obu.

 

Pamiętaj o tych kilku wskazówkach i nie trać głowy na torze. Odpowiedzialność „za kółkiem” to w końcu podstawa jazdy każdym samochodem i w każdych warunkach.


Zobacz inne aktualności