Zabytkowe samochody przyciągają wzrok przechodniów. Jednak żeby stały się w pełnoprawnym klasykiem, to ich właściciele muszą spełnić szereg wymagań. Oldtimerem mogą się stać jedynie wybrane modele. Co to za auta i jakie wymogi trzeba spełnić? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Oldtimer – hasło znane jest znawcom motoryzacji. Jednak nie dla każdego ten termin musi być jasny. Szczególnie że trudno jest znaleźć jednoznaczną definicję tego, które auto może być określane tym sformułowaniem. Przyjmuje się, że oldtimery to samochody, które zostały wyprodukowane przed 1980 rokiem. Dla niektórych jest to jednak pojazd, który ma co najmniej 30 lat i jest w dobrym lub doskonałym stanie technicznym oraz estetycznym.
Nieodłącznie ten termin jest połączony z klasyfikowaniem auta jak zabytek. Pojęcie jest szczegółowo sprecyzowane w „Prawie o ruchu drogowym”. Zgodnie z przepisami, jako zabytek klasyfikuje się modele, które mają powyżej 25 lat. Ponadto, od zakończenia produkcji powinno upłynąć co najmniej 15 lat. Co więcej, do tego, żeby pojazd był zarejestrowany jako zabytek, to musi być wyposażony w przynajmniej 75% w oryginalne części. W przypadku, gdy auto nie ma 25 lat, to może zostać zakwalifikowany jako zabytek w przypadku, gdy ma wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne lub podlegał jednostkowej produkcji. W takiej sytuacji decyzję o uznaniu auta za zabytkowe podejmuje konserwator.
Granica 25 lat obowiązuje w Polsce, lecz nie w każdym kraju pojazd musi osiągnąć taki wiek. Na przykład we Włoszech wystarczy, że upłynie 20 lat od daty produkcji auta, żeby zostało ono uznane za zabytek. Jednak w niektórych krajach ta granica jest jeszcze większa. W Austrii, Francji i Niemczech takie pojazdy muszą mieć przynajmniej 30 lat, a w Wielkiej Brytanii aż 40.
Razem z pojęciem oldtimer łączy się youngtimer. To także określenie, które można wykorzystać do opisania klasycznego auta. Jaka jest różnica pomiędzy nimi? Trudno jest wyznaczyć jednoznaczną granicę. Na pewno oldtimery to pojazdy starsze niż youngtimery. Przyjmuje się, że to pierwsze określenie wykorzystuje się do opisania aut, które mają około 40 lub więcej lat. Za to yougtimerami są pojazdy zabytkowe, których wiek mieści się zazwyczaj w przedziale 25-40 lat.
Oldtimery to zazwyczaj samochody, które były produkowane w latach 50., 60., 70. 80. XX wieku, a niektóre z nich powstały nawet w latach 20. czy 30. Obejmują one szeroki zakres marek i modeli, od luksusowych limuzyn po sportowe auta i kabriolety. Wśród marek można znaleźć luksusowe modele od Lamborghini, Aston Martina czy Porsche oraz bardziej popularnych producentów jak np. Volkswagena czy Forda. Oto 3 propozycje często spotykanych oldtimerów.
Pierwszy egzemplarz tego samochodu powstał jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej. Inicjatorem powstania tego auta był Adolf Hitler. Przez lata ten model zyskał olbrzymią popularność, powstało ponad 21 mln egzemplarzy popularnego „Garbusa”. Na polskich drogach często można zobaczyć modele 1302/1303, czyli pojazdy produkowane w latach 70. XX wieku.
Za prawdziwy klasyk uznaje się egzemplarze stworzone na początku produkcji tego auta, czyli w latach 1954-1963. A to za sprawą charakterystycznych drzwi „motylkowych”, wykorzystanych w tym pojeździe. Cena takiego auta może wynosić nawet 1,5 mln $.
To auto jest uznane za prawdziwą legendę amerykańskiej motoryzacji. Pierwszy wariant tego pojazdu powstał w 1953. Produkcja Chevroleta Corvette jest nadal kontynuowana. Łowcy klasyków często sięgają po 4. generację tego auta, która jest określana jako klasyczny przykład youngtimera.
Klasyczne auta nie wychodzą z mody. Oldtimery często można znaleźć w garażach osób z pierwszych stron gazet, m.in. aktorów, sportowców czy biznesmenów. Koszt zakupu takiego pojazdu w dobrym stanie to czasem wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych, do tego trzeba doliczyć jeszcze koszty utrzymania. Jeśli jednak w Twojej rodzinie od pokoleń jest pojazd, który może być zaliczony jako olditmer, to możesz dołączyć do elitarnego grona osób, których cieszy przejażdżka samochodem – legendą motoryzacji.