Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na koniec 2022 roku, w Polsce mieliśmy 427580,3 km dróg publicznych. W skład tego wchodzą zarówno gminne i osiedlowe jezdnie, jak i drogi szybkiego ruchu. Tych ostatnich przybyło w ostatnich latach. Czytaj dalej, a dowiesz się, czym są i jakie zasady na nich panują.
Drogi szybkiego ruchu w Polsce to kategoria jezdni przeznaczonych do obsługi szybkiego ruchu pojazdów na długich dystansach. Charakteryzuje się ograniczonym dostępem do nieruchomości przyległych i ograniczoną liczbą miejsc, w których można wjeżdżać na nią lub z niej zjeżdżać. Zaliczają się do nich autostrady i drogi ekspresowe, które są projektowane z myślą o zapewnieniu płynności ruchu i bezpieczeństwa.
Autostrady w Polsce, oznaczone symbolem „A”, są przeznaczone do ruchu szybkiego i bezkolizyjnego. Charakteryzują się wieloma pasami ruchu na każdy kierunek (zazwyczaj dwa lub trzy), szerokim pasem rozdziału, brakiem skrzyżowań na poziomie jezdni oraz ograniczonym dostępem do przylegających terenów.
Drogi ekspresowe, oznaczone symbolem „S”, mają nieco inną charakterystykę. Mogą one zawierać skrzyżowania na poziomie jezdni, ale są wyposażone w ronda lub węzły, które umożliwiają bezpieczne wjazdy i zjazdy. Zazwyczaj mają one jedną lub dwie jezdnie na każdy kierunek i często nieco węższy pas rozdziału niż autostrady.
Oba typy dróg są zaprojektowane w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zwiększyć płynność ruchu. Są one wyposażone w nowoczesne i czytelne oznakowanie, bariery ochronne, a często także monitorowane przez systemy kamer w celu zarządzania ruchem i reagowania na sytuacje awaryjne. Dostęp do tych dróg jest regulowany przez specjalnie zaprojektowane węzły, a wzdłuż nich znajdują się stacje obsługi, które oferują odpoczynek i usługi dla podróżujących.
Na drogach szybkiego ruchu w Polsce, czyli na autostradach i trasach ekspresowych, obowiązują specyficzne zasady ruchu. Przede wszystkim limity prędkości są wyższe niż w przypadku standardowych jezdni publicznych. Za przykład może posłużyć autostrada jako droga szybkiego ruchu. Prędkość maksymalna na takim odcinku wynosi zazwyczaj 140 km/h, chociaż w niektórych miejscach może być ona obniżona na skutek warunków drogowych lub środowiskowych.
Na jezdniach ekspresowych ograniczenie prędkości wynosi zazwyczaj 120 km/h. Warto jednak pamiętać o tym, że wyższy limit nie oznacza, że na tych trasach możesz pędzić 200 km/h czy szybciej. Od tego jest jazda po torze.
Warto też wiedzieć, kto może jeździć po takiej trasie jak droga szybkiego ruchu. Ograniczenia oznaczają, że nie każdy może z nich korzystać. Po autostradach nie mogą jeździć:
Poza tym zabrania się ruchu pieszego po takich drogach.
Ważnym ograniczeniem są też zasady dotyczące bezpieczeństwa. Kierowcy powinni trzymać się prawej strony jezdni, a lewy pas używać tylko do wyprzedzania. W przypadku awarii lub wypadku należy oznakować miejsce zdarzenia trójkątem ostrzegawczym. Zabronione jest także holowanie na autostradzie. Te zasady mają kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa na drogach szybkiego ruchu.
W naszym kraju sieć dróg jest ciągle rozwijana. Wybrane odcinki autostrad są płatne. Za przejazd jezdniami A1 (odcinek Pruszcz Gdański – Toruń), A2 (Rzepin – Komorniki) czy A4 (Bielany Wrocławskie – Gliwice-Sośnica) musisz uiścić opłatę. Są to też drogi bardzo często uczęszczane przez kierowców.
Jeśli chodzi o drogi ekspresowe, to są one darmowe w Polsce. Sieć tego typu tras jest ciągle rozwijana. Jeśli chodzi o długość, to największa jest S7, łącząca Gdynię z Rabką Zdrój. Całkowita długość tego odcinka ma wynosić 705,6 km. Imponującą długość mają też mieć trasy S5 (docelowo 508,2 km, S11 oraz S19. Podsumowując, autostrady i drogi ekspresowe stanowią kręgosłup infrastruktury drogowej dla szybkiego ruchu w Polsce, są niezbędne dla gospodarki i mobilności kraju.