Podczas kierowania samochodem czasem przydają się umiejętności, których trudno nauczyć się podczas standardowego kursu na prawo jazdy. Taką na pewno jest redukcja biegów przy hamowaniu. Tłumaczymy, czym ona jest, co daje i jak ją poprawnie wykonać, żeby była bezpieczna dla Ciebie i auta.
Redukcja biegów przy hamowaniu – inaczej zwana hamowaniem biegami, to bardzo przydatna umiejętność. Polega ona na puszczeniu gazu i redukcji przełożeń wraz z obniżaniem prędkości. Nie zawsze trzeba więc używać pedału hamulca do tego, żeby zwolnić czy zatrzymać pojazd.
Taki sposób zwalniania to przede wszystkim ulga dla Twoich hamulców. Klocki czy tarcze narażone są na duże obciążenie. Próby zatrzymania auta jadącego z dużą prędkością czy hamowanie awaryjne na drodze generują duże przeciążenia oraz wysokie temperatury. Oczywiście te elementy są do tego przygotowane, lecz jeśli chcesz przedłużyć ich żywotność, to redukcja biegów jest idealnym wyborem.
Ten sposób zatrzymywania pojazdu to także dobra droga do tańsze i ekologicznej jazdy. Redukcja biegów przy hamowaniu pozwala ograniczyć zużycie paliwa. Podczas tej czynności dopływ benzyny jest zamknięty, więc nie jest ona zużywana. Dlatego, jeśli chcesz mniej wydawać na paliwo, to hamuj silnikiem – wtedy nie przydarzy Ci się duże spalanie i jazda na rezerwie w jego konsekwencji.
Hamowanie silnikiem zapewnia też płynniejszą jazdę. Dzięki temu masz większą kontrolę nad pojazdem. Możesz dostosowywać prędkość pojazdu do warunków w bardziej kontrolowany sposób. Poza tym redukcja biegów to także gwarancja bezpieczniejszego zatrzymania auta zimą. Na oblodzonych drogach, szczególnie jeśli nie masz samochodu z ABS, trudno jest zatrzymać pojazd. Dzięki hamowaniu silnikiem unikniesz blokowania kół na śliskiej powierzchni.
Hamowanie przy użyciu biegów nie jest umiejętnością trudną do opanowania. Wystarczy tylko opanować podstawowe zasady i trochę poćwiczyć. Dzięki temu posługiwanie się tą opcją przyjdzie naturalnie i będziesz czerpać z niej korzyści, o której mowa była wcześniej.
Oto, jak wykonać redukcję biegów w prawidłowy sposób:
Bardzo ważnym aspektem jest wykonanie tego manewru przy odpowiedniej liczbie obrotów silnika. Przyjmuje się, gdy wskazówka obrotomierza jest na poziomie 1500 obrotów na minutę. Wtedy warto rozpocząć procedurę, którą podaliśmy przed chwilą.
Redukcja biegów przed rondem to jedna z sytuacji, w której warto zwolnić przy pomocy biegów. Szczególnie warto skorzystać z tego manewru, gdy warunki drogowe są trudne, np. podczas deszczu lub na oblodzonej nawierzchni. Technika ta pozwala na płynne i kontrolowane zmniejszenie prędkości bez gwałtownego nacisku na pedał hamulca, co może zmniejszyć ryzyko poślizgu.
Podczas jazdy po stromych zjazdach spowalnianie biegami jest szczególnie przydatne. Zmniejsza ono obciążenie układu hamulcowego, co zapobiega przegrzewaniu się tarcz i klocków. W dłuższej perspektywie może to przyczynić się do zwiększenia żywotności hamulców i poprawy bezpieczeństwa jazdy.
W przypadku nagłej konieczności zatrzymania pojazdu, zatrzymywanie biegami może wspomóc działanie hamulców, zwłaszcza jeśli warunki drogowe są niekorzystne. Choć w pełni nie zastąpi tradycyjnego hamowania, może pomóc w zachowaniu stabilności pojazdu i zmniejszeniu ryzyka utraty kontroli. Taka umiejętność może przydać się na torze, np. przemierzając z dużą prędkością Tor Poznań. Pamiętaj też, że ta technika nie zawsze jest zalecana. Nie powinno się jej stosować w sytuacjach wymagających natychmiastowego zatrzymania pojazdu, ponieważ nie jest ona tak skuteczna, jak tradycyjne hamowanie.