Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?

Samochody z automatyczną skrzynią biegów uznawane są za bardzo łatwe w obsłudze. Jednak przesiadka z manuala do takiego pojazdu wymaga chwili przyzwyczajenia się i wyrobienia właściwych nawyków. Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Jak działa automat?

Automat w pojeździe to często luksus, ale nie nowinka. Pierwsze samochody wykorzystujące na szeroką skalę ten mechanizm powstały już w 1940 roku. Od tego czasu przekładnie są zmieniane, lecz ich założenie jest proste – uczynić jazdę autem łatwiejszą. Warto więc wiedzieć, jak korzystać z takiej skrzyni. To bardzo praktyczna wiedza, którą warto posiąść, podobnie jak to, jak wykonać hamowanie awaryjne.

Automatyczna skrzynia biegów jest odpowiedzialna za to, żeby samodzielnie wybierać odpowiednie przełożenie. Cały system jest wyposażony w różnego czujniki, które śledzą obciążenie silnika i na tej podstawie dobierają właściwy bieg. To pozwala kierowcy zrezygnować z samodzielnej zmiany przełożeń.

Samochody wyposażone w ten element mają dwa, a nie trzy pedały jak ma to miejsce w pojazdach z manualną skrzynią. Kierowcy w automacie wystarczy gaz i hamulec, gdyż tradycyjne sprzęgło jest zastąpione przez wariant hydrokinetyczny. Posiadacze pojazdów tego typu muszą się zapoznać z literami P, R, N, D. Oto co one oznaczają:

  • P (Parking) – zazwyczaj jest to pierwsza pozycja na dźwigni. To wybraniu jej nastąpi odcięcie napędu i blokada osi.
  • R (Reverse) – jest to bieg wsteczny.
  • N (Neutral) – to samo co luz w samochodach z manualem.
  • D (Drive) – jazda do przodu. Po wybraniu tej opcji i puszczeniu hamulca pojazd ruszy do przodu.

W wybranych modelach możesz też spotkać dodatkowe oznaczenia na skrzyni biegów. Dodatkowe tryby jak S (Sport), który jest idealny do przejażdżki po torze, W (Winter) do jazdy zimą czy E (Economic) pozwalają zoptymalizować pracę skrzyni i dopasować ją do stylu prowadzenia oraz warunków na drodze. Możesz też znaleźć auta z trybami odcięcia wybranych biegów oraz z możliwością manualnego wyboru przełożeń.

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów? Podstawowe zasady

Wydaje się, że znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów jest stosunkowo proste. Można byłoby odrzec, że wystarczy ustawić skrzynię na pozycję Drive, puścić hamulec, wcisnąć gaz i jechać. Lecz to byłoby dość duże uproszczenie, ponieważ podróżowanie samochodem to nie tylko jazda w przód. Cofanie w aucie z automatem odbywa się podobnie jak w przypadku manuala. Najpierw musisz zatrzymać swój pojazd, następnie wrzucić bieg R i wtedy rozpocząć manewr. 

Warto też wiedzieć, jak korzystać z trybów P oraz N. Ten pierwszy należy wykorzystywać tylko po zatrzymaniu – najlepiej na parkingu. Należy unikać wrzucania tego biegu np. podczas jazdy w korku, gdyż wtedy auto będzie unieruchomione. Podobnie z trybem N – korzystaj z niego tylko w sytuacjach, gdy musisz przetoczyć samochód o kilkanaście metrów lub holować. Jednak pamiętaj, że nie każdy pojazd z automatem można brać na hol, ponieważ może to prowadzić do uszkodzenia przekładni. 

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów? Przydatne wskazówki 

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów, żeby wykorzystać jej możliwości, a do tego jej nie zepsuć? To wymaga przestrzegania kilku zasad, które zaraz zdradzimy. Przede wszystkim zrezygnuj z częstego używania dźwigni do zmiany biegów, gdyż może to prowadzić do jej szybszego zużycia. Podczas jazdy do przodu korzystaj z trybu Drive, unikaj ciągłego wrzucania biegów P oraz N. To będzie dla Ciebie wygodne, a przy tym korzystne dla całego układu.

Warto też unikać nadmiernego gazowania na zimnym silniku. Pamiętaj, że olej zmienia swoją gęstość i przy niskich temperaturach może przepływać wolniej. Stąd też po uruchomieniu samochodu rozgrzej go, zanim zaczniesz jeździć agresywniej. W ten sposób unikniesz problemów, które mogą wynikać z braku smarowania.

Pamiętaj też o tym, żeby nie zmieniać trybów podczas jazdy, można to robić wyłącznie po całkowitym zatrzymaniu auta. Nie korzystaj też z trybu N podczas zjazdu ze wzniesienia. Być może myślisz, że taka praktyka pozwoli Ci zaoszczędzić trochę paliwa. Pamiętaj jednak o tym, że po wybraniu ustawienia Neutral odcięty praktycznie do minimum jest dopływ oleju, a brak smarowania może prowadzić do awarii samochodu. Jeśli dotarłeś do tego miejsca, to już wiesz, jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów. No to w drogę!

 


Zobacz inne aktualności