Trudno uznać Polskę za kraj, który ma rozbudowaną historię motoryzacyjną. Auta z kraju nad Wisłą nie dały rady konkurować z pojazdami z zachodniej Europy. To jednak nie oznacza, że polska motoryzacja nie istnieje. Razem z nami poznasz samochody produkowane w Polsce i przekonasz się, że z rodzimą motoryzacją wcale nie jest tak źle.
Historia motoryzacji w Polsce sięga końca XIX wieku, kiedy pierwsze innowacje w zakresie pojazdów kołowych zaczęły pojawiać się w Europie. Polska, choć nie była pionierem w produkcji samochodów, posiadała własne, ciekawe osiągnięcia w tej dziedzinie przed wybuchem II wojny światowej.
W okresie międzywojennym, po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, Polska rozpoczęła budowę swojej pozycji w branży motoryzacyjnej. Jakkolwiek nasz kraj stawiał pierwsze kroki w tej dziedzinie, istnieje kilka wydarzeń godnych uwagi. Jednym z nich jest historia CWS – Centralnych Warsztatów Samochodowych powstałych w 1918 roku, które odegrały kluczową rolę w początkach polskiej motoryzacji. Warto też odnotować powstanie zakładów Ursus, które od 1922 roku produkują traktory. Rozwój polskiej motoryzacji zahamował wybuch II wojny światowej.
Po zakończeniu działań wojennych ta gałąź gospodarki stała przed wielkim wyzwaniem odbudowy. W okresie PRL-u powstało kilka zakładów produkcji pojazdów, m.in. FSO, Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie, Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie czy też Jelczańskie Zakłady Samochodowe. W tym okresie powstało kilka ciekawych pojazdów, o których mowa w dalszej części tekstu. Przemysł motoryzacyjny prężnie się rozwijał, w 1980 roku Polska zajęła 13. miejsce na świecie pod względem liczby produkcji środków transportu.
Okres PRL to rozkwit polskiej myśli motoryzacyjnej, Z czasem Polska stała się ważnym producentem samochodów na wschodniej stronie żelaznej kurtyny, dostarczając pojazdy zarówno dla rynku wewnętrznego, jak i na eksport. Świadczą o tym modele produkowane w latach 70. i 80. XX wieku.
FSO Warszawa to legendarny samochód produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Żeraniu. Auto było oparte o konstrukcję radzieckiego modelu M20 Pobieda. Pojazd był produkowany w wersjach fastback, sedan, kombi oraz pick-up. Auto było produkowany w latach 1951-1973.
FSO Syrena to kultowy samochód produkowany w Polsce, który zdobył sobie serca wielu kierowców. Charakteryzowała się prostą konstrukcją oraz wyjątkowym wyglądem. Auto było produkowane w latach 1972-1983, przez ten czas powstało ponad pół miliona pojazdów. Współczesne odniesienia do Syreny obejmują próby przywrócenia jej w formie elektrycznej, co pokazuje jej trwały wpływ w kulturze motoryzacyjnej Polski.
Fiat 125p, znany również jako Duży Fiat, to samochód osobowy produkowany w Polsce w latach 1967-1991 na licencji włoskiego producenta. Był to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych aut w Polsce w tamtym okresie. Jego prostota, niezawodność oraz stosunkowo niska cena sprawiły, że stał się ulubieńcem wielu kierowców. Pojazd był produkowany w różnych wersjach nadwoziowych, w tym jako sedan i kombi, a także w różnych wariantach silnikowych.
Fiat 126p, potocznie nazywany „Maluchem”, to mały samochód osobowy produkowany w Polsce pod licencją Fiata. Pojazd ten został wprowadzony na rynek w 1972 roku jako następca Fiata 500. Charakteryzował się prostą konstrukcją, kompaktowymi wymiarami oraz oszczędnym silnikiem, co czyniło go idealnym rozwiązaniem dla polskich rodzin w czasach PRL-u. W Polsce powstało ponad 3 mln egzemplarzy tego auta.
FSO Polonez to pojazd opracowany w Polsce we współpracy z Fiatem i produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w latach 1978-2002. To auto klasy niższej średniej. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich samochodów, choć dzieli opinie – dla jednych jest symbolem polskiej motoryzacji, dla innych przykładem problemów technicznych i jakości wykonania z czasów PRL-u.
Po upadku PRL, polskie fabryki motoryzacyjne popadły w kłopoty, przez co trudno było konkurować im z pojazdami z zachodniej Europy. Rola kraju znad Wisły była stopniowo marginalizowana, przez co aktualnie w Polsce nie funkcjonuje żadna, rodzima marka aut osobowych.
Jednak zachodnie koncerny umieściły w naszym kraju swoje fabryki. W Tychach funkcjonuje linia produkcyjna Fiata, z której codziennie schodzą takie modele jak np. 500, 595 czy Lancia Ypsilon. W Gliwicach działa fabryka Opla, za to w Poznaniu swój oddział produkcyjny ma Volkswagen, gdzie produkowane są auta użytkowe.
Oprócz fabryk swoich pojazdów, światowi producenci chętnie też uczestniczą w wydarzeniach organizowanych w naszym kraju, jak np. Poznań Motor Show. Podczas tych targów można poznać modele np. Porsche, czy przekonać się o osiągach sportowych pojazdów BMW.