Producenci aut na całym świecie starają się dostarczać różne pojazdy, które będą spełniać oczekiwania wielu klientów. Z tego trendu wyłamuje się jedna marka – Smart. Samochody tej firmy to kompaktowe auta, które są typowymi pojazdami miejskimi. Czas im się bliżej przyjrzeć.
Historia tej firmy sięga lat 90. XX wieku, więc jest to marka stosunkowo młoda. Za jej powstaniem stoi Nicolas Hayek – przedsiębiorca, odpowiedzialny za stworzenie marki zegarków Swatch. Według niego samochody do miasta powinny być małe, z bagażnikiem na skrzynkę piwa, tanie jak pojazd z drugiej ręki i bezpieczne oraz wygodne jak samochód tradycyjnych rozmiarów. Hayek nie był w stanie sfinansować tego projektu samodzielnie, szukał więc inwestora technologicznego. Udało mu się przekonać do współpracy koncern Daimler-Benz.
W ten sposób w 1994 roku powstała firma Micro Compact Car AG, która zajęła się opracowaniem koncepcji małego auta, którego przeznaczeniem na pewno nie jest jazda po torze, lecz przemieszczanie się po ciasnych, miejskich uliczkach. Jako pierwsze zostały zaprezentowane modele Eco-Sprinter i Eco-Speedster. Następnie te pojazdy przeszły pewne modyfikacje, aż w 1997 roku został zaprezentowany Smart City-Coupé. Ten samochód nie przypadł jednak do gustu Hayekowi, który wycofał się z przedsięwzięcia i powierzył je Mercedesowi.
Na samym początku XXI wieku Smart poszerzył gamę swoich aut, pojawiły się takie modele jak np. Roadster, Crossblade czy Forfour. Udało się nawet skonstruować SUV-a, który funkcjonował pod nazwą Formore. Aczkolwiek ofensywa nie przyniosła oczekiwanych skutków finansowych i marka musiała przejść restrukturyzację. Smart samochody w drugiej dekadzie XXI wieku powstawały przy współpracy z Renault. W 2019 roku marka trafiła w ręce chińskiego koncernu Geely.
Samochody marki Smart wyróżniają się przede wszystkim kompaktowymi rozmiarami, które idealnie wpisują się w potrzeby miejskiego stylu życia. Dzięki niewielkiej długości, auta te są bardzo zwrotne i łatwe w parkowaniu, co czyni je wyjątkowo atrakcyjnymi dla osób poruszających się po zatłoczonych ulicach dużych miast.
Kolejnym aspektem wyróżniającym Smarta jest charakterystyczny design, który przyciąga uwagę i wywołuje pozytywne skojarzenia z ekologicznym podejściem do motoryzacji. Nowoczesne wersje tego auta dostępne są w pełni elektryczne, co stanowi krok w kierunku przyszłości zrównoważonego transportu.
Ekologiczne i ekonomiczne aspekty są kolejnymi atutami marki Smart. Modele te cechują się niskim zużyciem paliwa (lub zasięgiem w przypadku wersji elektrycznych), a co za tym idzie – niskimi kosztami eksploatacyjnymi. Są więc świetnym wyborem dla osób, które chcą minimalizować wydatki związane z użytkowaniem samochodu, a jednocześnie dbać o środowisko. Wbrew pojawiającym się opiniom konieczne są uprawnienia, żeby prowadzić samochody Smart. Bez prawa jazdy nimi nie pokierujesz.
Smart jest także symbolem stylu życia – samochodem, który w wielu kulturach został uznany za ikonę nowoczesności i mobilności. Wpływ na to miały poszczególne modele tej firmy. Chyba najbardziej popularny był Smart Fortwo, który początkowo nosił nazwę City-Coupe. Produkowany od 1997 roku 3-drzwiowy pojazd zyskał dużą popularność szczególnie wśród pań.
Jego większym odpowiednikiem był, wprowadzony na rynek w 2004 roku wariant Forfour. To 5-drzwiowy samochód, który umożliwiał przewożenie 5 osób. Początkowo wspomniane modele były tworzone w wersji z silnikiem spalinowym, lecz wraz z upływem lat do portfolio marki trafiły też samochody elektryczne.
Aktualnie w ofercie tej marki znajdują się modele #1, #3 i #5. Są to crossovery, które swoim rozmiarem nie przypominają już pierwotnych pojazdów marki Smart. Aktualnie firma nie prowadzi swoich salonów sprzedaży w Polsce.