Start/Stop nie działa – co robić?

Start/Stop nie działa – co robić?

System start/stop to rozwiązanie wprowadzone z myślą o zmniejszeniu zanieczyszczeń generowanych przez samochód. Jednak to rozwiązanie ma wielu przeciwników, którzy starają się wyłączyć je, gdy tylko to możliwe. Jednak trudno cieszyć się, gdy start/stop nie działa z niezależnych przyczyn. Sprawdź, co może być powodem awarii tego systemu.

Start/stop – czym jest i jak działa?

Od kilku lat system start/stop jest obowiązkowym wyposażeniem samochodu. Celem tego rozwiązania jest oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin. A drogą do osiągnięcia go ma być właśnie wyłączanie jednostki napędowej podczas postoju. Stąd też, w każdym nowym aucie, niezależnie od segmentu i marki, montowany jest właśnie ten system.

Jak on dokładnie działa? Jest to elektroniczne rozwiązanie, które zarządza działaniem jednostki napędowej. W momencie zatrzymania pojazdu, np. przed sygnalizacją świetlną pokazującą czerwone światło lub na miejscu postojowym, mechanizm wyłącza silnik. Dzięki temu ograniczona zostaje emisja spalin i zużycie paliwa.

Ponowne uruchomienie silnika odbywa się po wciśnięciu sprzęgła w przypadku aut z manualną skrzynią biegów lub za sprawą puszczenia hamulca w automatach. Dzięki temu dalsza przejażdżka samochodem jest jak najbardziej możliwa. Ten system ma jednak wielu przeciwników, którzy uważają, że prowadzi on do szybszego zużycia poszczególnych elementów. W większości aut możliwe jest wyłączenie start/stop za pomocą odpowiedniego przycisku. Wtedy zostaje on unieruchomiony do kolejnego odpalenia samochodu.

Przyczny niedziałającego start stop

Start/stop nie działa – przyczyny

System start/stop, podobnie zresztą jak inne elementy pojazdu narażone na częstą eksploatację, może się zużywać. A to prosta droga do awarii. Co może stać za tym, że star/stop nie działa? Przyczyn takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka. Wśród nich na pewno warto wymienić:

  • rozładowany akumulator,
  • awarię systemu zarządzania akumulatorem,
  • zbyt wysoką temperaturę silnika,
  • zbyt dużą różnicę temperatur pomiędzy otoczeniem a wnętrzem pojazdu.

Z racji tego, że jest to system elektryczny, to zasilanie jest niezbędne do tego, żeby działał start/stop. Akumulator jest więc w tym przypadku kluczowy. Jeśli poziom naładowania jest zbyt niski, to system może zostać wyłączony. Oczywiście, gdy dojdzie do rozładowania, to tez nie ma mowy o tym, żeby start/stop zadziałał. Dlatego też warto sprawdzać jego stan, podobnie jak poziom oleju w samochodzie.

Potencjalnym problemem jest też zamontowanie niewłaściwego źródła zasilania. Akumulator o zbyt niskiej pojemności lub wykonany w złej technologii może sprawić, że system wyłączania silnika nie będzie działać. Tak samo będzie, jeśli samochód nie wykryje nowego akumulatora.

Wpływ na działanie tej technologii ma też temperatura. Jeśli silnik wymaga chłodzenia i uruchomiony jest wentylator, to start/stop nie zadziała. Poza tym, rozwiązanie nie zostanie też uruchomione, gdy we wnętrzu pojazdu nie została osiągnięta wymagana temperatura. Nie jest to jednak efekt awarii systemu, tylko wynika to ze sposobu jego działania.

Co zrobić, gdy nie działa start\stop?

Awaria tego systemu, to podobnie jak zużyte tarcze hamulcowe, sytuacja, którą trzeba szybko naprawić. Jeśli zdiagnozowałeś, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest problem z akumulatorem, to trzeba go błyskawicznie naładować lub wymienić. Niedziałający start/stop może być sygnałem ostrzegawczym przed całkowitym rozładowaniem źródła zasilania. Reagując w porę, unikniesz braku możliwości odpalenia auta, gdy będzie Ci ono potrzebne.

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, nie zawsze fakt, że system nie działa, jest powodem do paniki. Czasem może to wynikać z czynników zewnętrznych. Start/stop nie zostanie uruchomiony przykładowo, gdy temperatura w kabinie jest wysoka i wymagana jest intensywna praca klimatyzacji. W takich sytuacji nie musisz reagować, system zacznie działać, gdy będzie to zgodne z przyjętymi normami.

 


Zobacz inne aktualności