𝗣𝗼𝗱𝗮𝗿𝘂𝗷 𝘀𝘄𝗼𝗷𝗲𝗷 𝗸𝗼𝗯𝗶𝗲𝗰𝗶𝗲 𝗽𝗿𝘇𝗲𝗷𝗮𝘇𝗱 𝘀𝘂𝗽𝗲𝗿𝘀𝗮𝗺𝗼𝗰𝗵𝗼𝗱𝗲𝗺 𝗽𝗼 𝘁𝗼𝗿𝘇𝗲! Przejażdżki dostępne jako kierowca lub pasażer! Do końca promocji zostało:
00
dni
00
godzin
00
minut
00
sekund

Zużyte tarcze hamulcowe – objawy

Zużyte tarcze hamulcowe – objawy

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów budowy samochodu. Stąd też trzeba go regularnie sprawdzać i dokonywać napraw, jeśli to niezbędne. Ze względu na częste użytkowanie, często dochodzi do wyeksploatowania wybranych części. Mogą to być zużyte tarcze hamulcowe – objawy tego zjawiska powinny zdradzić, że czas wymienić ten element. Dowiedz się, kiedy to zrobić. 

Objawy zużytych tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe są jednym z kluczowych elementów układu hamulcowego każdego pojazdu. Ich zadaniem jest współpraca z klockami w celu skutecznego zatrzymywania pojazdu. Uszkodzone lub zużyte tarcze hamulcowe mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy, dlatego ważne jest, aby znać objawy wskazujące na ich zużycie.

Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów zużytych tarcz hamulcowych są drgania odczuwalne na kierownicy w trakcie zatrzymywania. Przyczyną tego zjawiska może być nierównomierne zużycie powierzchni tarczy lub jej przegrzanie, co prowadzi do odkształcenia. Takie drgania są szczególnie odczuwalne podczas hamowania z wyższych prędkości.

Piszczenie, zgrzytanie lub metaliczne dźwięki przy hamowaniu to kolejny objaw, który może wskazywać na zużycie tarcz. Części, które uległy nadmiernemu starciu, mogą współpracować z klockami w sposób nieprawidłowy, generując hałasy. W skrajnych przypadkach, gdy tarcze są znacznie zużyte, może dojść do kontaktu metalu z metalem.

Gdy tarcze są zużyte, ich skuteczność w generowaniu tarcia maleje, co prowadzi do wydłużonej drogi hamowania. Może to być szczególnie niebezpieczne w sytuacjach awaryjnych, gdy liczy się każda sekunda. Wydłużona droga hamowania jest często trudna do zauważenia na co dzień, dlatego warto regularnie sprawdzać stan układu.

Wymieniane aspekty są możliwe do zauważenia podczas przejażdżki samochodami. Są to najpopularniejsze znamiona faktu, iż masz zużyte tarcze hamulcowe. Objawy mogą się jednak różnić w zależności od pojazdu czy sytuacji na drodze. Dlatego, gdy tylko zauważysz niepokojące symptomy, skonsultuj się mechanikiem.

Jak sprawdzać tarcze i klocki hamulcowe?

Tarcze i klocki hamulcowe powinny być kontrolowane regularnie. Powinny zostać sprawdzone podczas corocznego przeglądu technicznego. Warto jednak dokonywać tej czynności częściej, np. co pół roku lub co najmniej co 10-15 tysięcy kilometrów. Jednak intensywne korzystanie z pojazdu, np. w warunkach miejskich lub górskich, albo częste hamowanie awaryjne na drodze to sytuacje, które mogą wymagać regularniejszych kontroli stanu hamulców.

Można to zrobić samemu, zaczynając od oceny wizualnej. Oczywiście, jeśli nie masz doświadczenia, to warto zdać się na pomoc profesjonalisty. Gdy czujesz się na siłach, to rozpocznij od zdjęcia kół. Następnie sprawdź powierzchnię tarcz. Szukaj rys, rowków, pęknięć lub przebarwień. Te oznaki mogą wskazywać na przegrzanie lub zużycie tarczy.

Warto też ocenić grubość tarczy – mają one określoną minimalną grubość, która zwykle wynosi od 10 do 30 mm w zależności od modelu pojazdu. Jeśli jest ona cieńsza, konieczna jest jej wymiana. Jest jeszcze jeden aspekt, który wskazuje na zużyte tarcze hamulcowe. Rant, który tworzy się podczas pracy hamulców, nie może być zbyt duży. Jeśli ma on więcej niż 1 mm, warto rozważyć ich wymianę.

Jak często wymieniać tarcze i klocki hamulcowe?

Regularna wymiana tych dwóch elementów to kluczowy aspekt, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze. Nie powinieneś wyruszać w trasę, w przypadku gdy nie masz pewności, że tarcze i klocki są sprawne. To bardzo ważne, ponieważ pozwoli to uniknąć niebezpiecznych sytuacji czy awarii na drodze.

Klocki hamulcowe zazwyczaj wymagają wymiany co 30-50 tysięcy kilometrów, jednak ich rzeczywista żywotność może być różna w zależności od stylu jazdy oraz warunków eksploatacji pojazdu. Za to tarcze hamulcowe mają dłuższą żywotność niż klocki i zwykle wymagają wymiany co 60-100 tysięcy kilometrów. Jednak podobnie jak w przypadku klocków, wiele zależy od warunków eksploatacji oraz stylu jazdy. Dlatego też obserwuj te elementy i wymieniaj je, zanim dojdzie do pełnego zużycia.

 


Zobacz inne aktualności