W nowoczesnych autach producenci często stosują rozwiązania, które mają być udogodnieniem dla kierowców. Wśród nich są różne tryby. ECO (albo ECON) jest jednym z nich. Jak sama nazwa wskazuje, ma on związek z ekonomicznym i jednocześnie ekologicznym sposobem jazdy. Co to oznacza w praktyce? Czy warto z niego skorzystać? Podpowiadamy!
Tryb ECO to funkcja w nowoczesnych autach, która ma pomagać kierowcy jeździć oszczędniej. Po jego włączeniu, samochód automatycznie dostosowuje działanie silnika, skrzyni biegów i innych podzespołów, aby zużywać jak najmniej paliwa. Jednocześnie staje się mniej dynamiczny.
Po aktywowaniu trybu ECO w samochodzie, zaczyna on pracować w bardziej oszczędnym stylu, nastawionym głównie na minimalizację spalania. System sterujący analizuje sposób jazdy kierowcy oraz aktualne warunki. W ten sposób tak modyfikuje pracę podzespołów, aby ograniczyć zużycie paliwa, ale jednocześnie zachować komfort codziennej jazdy.
W praktyce po włączeniu przycisku ECO, pierwszą zauważalną zmianą jest łagodniejsza reakcja na gaz. Pedał staje się mniej czuły, co zapobiega gwałtownym przyspieszeniom, a to właśnie one najbardziej podnoszą spalanie. Silnik utrzymuje niższe obroty, a przy automatycznej skrzyni biegów przełożenia zmieniane są szybciej na wyższe, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa.

Przede wszystkim działanie trybu ECO zaczyna się od zmiany pracy silnika. Nie tylko auto przyspiesza wolniej, ale też sterownik modyfikuje dawki paliwa podawane przez wtryski. W ten sposób utrzymuje silnik na niższych obrotach.
W trybie ECO automatyczna skrzynia biegów szybciej wrzuca wyższe przełożenia, aby utrzymać obroty silnika na niższym poziomie. W praktyce ma to obniżyć spalanie. Zdarza się też, że skrzynia unika redukcji biegów przy lekkim dodaniu gazu. Auto delikatnie zwalnia, zamiast energicznie przyspieszyć. Sprawdź też nasz artykuł: Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?. W samochodach z manualną skrzynią komputer może sugerować moment zmiany biegu poprzez kontrolki lub komunikaty na desce rozdzielczej.
Tryb ECO wpływa również na pracę klimatyzacji i układów dodatkowych. Klimatyzacja działa w trybie oszczędnym. To oznacza, że sprężarka pracuje rzadziej lub z mniejszą intensywnością, co jest odczuwalne dla kierowców oraz pasażerów. Ogrzewanie i wentylacja też mogą działać bardziej zachowawczo. W ten jednak sposób pobierają mniej mocy z silnika. Przydatny może być wtedy nasz artykuł: Jak jeździć samochodem w upale?.
Wielu kierowców uważa, że tryb ECO znacznie osłabia możliwości pojazdu, a co za tym idzie – dynamiczna jazda jest niemal niemożliwa. Może to być widoczne np. podczas wyprzedzania na autostradzie. Jednak wiele nowoczesnych aut ma dodatkowe zabezpieczenia, które pozwalają odblokować tryb ECO po mocnym naciśnięciu pedału gazu. Takie rozwiązanie eliminuje problemy na trasach szybkiego ruchu, ale nie tylko. Pomaga utrzymać bezpieczną i komfortową jazdę.
Jeśli chodzi o oszczędności na paliwie, to ich ostateczne oszacowanie jest dość trudne. Wiele zależy od tego, jak wyglądają przejażdżki samochodami w praktyce i jakie są warunki na drodze.

Z przycisku ECO w samochodzie warto korzystać przede wszystkim podczas spokojnej, przewidywalnej jazdy. Doskonale sprawdza się w mieście, przy codziennych dojazdach do pracy, podczas jazdy w korkach, a także na trasach, gdzie utrzymujesz stałą prędkość i nie musisz dynamicznie przyspieszać.
Łagodniejsza reakcja na pedał gazu przekłada się na płynniejszą jazdę, auto mniej się męczy, a podzespoły pracują w racjonalny sposób. W dłuższej perspektywie oznacza to nie tylko oszczędność na paliwie, ale też mniejszą awaryjność. Nie jest to jednak rozwiązanie dla osób, które preferują dynamiczną jazdę albo wybierają trudny teren. Lepiej wtedy postawić na pełne możliwości silnika.