Bezpieczeństwo na drodze to priorytet każdego, od ustanawiających przepisów, przez producentów pojazdów, aż po kierowców. Dlatego też powstaje wiele przepisów i rozwiązań, które mają ograniczyć częstotliwość groźnych zdarzeń. Bardzo ważnym elementem jest bezpieczeństwo bierne w samochodzie. Nie wiesz, co to jest? Już wyjaśniamy!
Zastanawiasz się nad tym, czym jest bezpieczeństwo bierne w samochodzie? Jest to pojęcie, które łączy w sobie rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne, które mają na celu zminimalizowanie skutków wypadku dla osób znajdujących się w aucie. Są one stosowane po to, żeby uchronić uczestników wypadków od negatywnych skutków zdarzenia, gdy już do takiego dojdzie.
Razem z tym pojęciem często pojawia się też czynne bezpieczeństwo w samochodzie. Aspekt bierny różni się tym od bezpieczeństwa aktywnego, że zaczyna „działać”, gdy zderzenie staje się faktem. Nie prowadzi więc w bezpośredni sposób do zapobiegnięcia wypadku czy kolizji.
Bezpieczeństwo bierne pojazdu polega na pochłanianiu i rozpraszaniu energii zderzenia. Poza tym ma za zadanie utrzymanie odpowiedniej przestrzeni życiowej w kabinie. Zastosowane elementy konstrukcyjne oraz mechanizmy wykorzystywane podczas przejażdżki samochodami mają sprawić, że reperkusje wypadku będą jak najmniejsze dla wszystkich przebywających w kabinie. Bezpieczeństwo bierne w samochodzie ma ograniczyć ryzyko odniesienia poważnych obrażeń.
Bezpieczeństwo bierne w samochodzie to nie tylko definicja – to zestaw konkretnych rozwiązań, które są stosowane w każdym samochodzie. Znajdziesz je w swoim pojeździe – każdy z nich ma swoje określone zadanie. Dzięki temu albo pochłania energię uderzenia, albo chroni ciało człowieka przed kontaktem z niebezpiecznymi elementami. Mogą więc uratować Twoje zdrowie, podobnie jak korytarz życia.
To specjalnie zaprojektowane obszary nadwozia, które podczas zderzenia odkształcają się w przewidziany sposób. Ich głównym zadaniem jest pochłanianie energii uderzenia, zanim dotrze ona do kabiny pasażerskiej, zmniejszając tym samym siły działające na ludzi.
To konstrukcja kabiny pasażerskiej, która w przeciwieństwie do stref zgniotu ma za zadanie zachować swój kształt i nie ulec deformacji. Dzięki temu chroni przestrzeń życiową podróżnych nawet przy poważnych zderzeniach.
Urządzenia, które w ułamku sekundy napełniają się gazem w momencie kolizji. Tworzą miękką barierę między ciałem pasażera a twardymi elementami wnętrza samochodu, znacząco zmniejszając ryzyko obrażeń głowy, klatki piersiowej czy kończyn.
Podstawowy, a jednocześnie niezwykle skuteczny element ochrony. Utrzymują ciało pasażera w miejscu w trakcie gwałtownego hamowania lub zderzenia, zapobiegając jego niekontrolowanemu przemieszczeniu i uderzeniu w elementy kabiny. Dlatego też jazda bez pasów, niezależnie od pokonywanego odcinka drogi, nie wchodzi w grę!
Choć niepozorne, mają kluczowe znaczenie w przypadku uderzeń w tył pojazdu. Odpowiednio ustawione, podpierają głowę i zmniejszają ryzyko urazów kręgosłupa szyjnego.
W razie silnego uderzenia kolumna kierownicza składa się lub deformuje w sposób kontrolowany, co zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń klatki piersiowej i głowy kierowcy.
Elementy deski rozdzielczej, drzwi czy słupków często wykonuje się z materiałów, które częściowo pochłaniają energię uderzenia, zmniejszając siły działające na ciało pasażera w kontakcie z tymi powierzchniami.