Chińskie samochody to zjawisko, które jeszcze kilka lat temu mogło wydawać się odległe, jednak dziś coraz częściej spotykamy je na europejskich drogach. Dynamiczny rozwój technologii, atrakcyjne ceny oraz rosnąca jakość to czynniki przyciągające uwagę. W artykule przyjrzymy się, jak chińscy producenci zdobyli popularność, co stoi za ich rosnącą atrakcyjnością oraz które marki zdobyły serca europejskich kierowców.
Włochy, Niemcy, USA czy Japonia – to kraje, które mają mocną pozycję na motoryzacyjnym rynku. Na tej liście trudno szukać innego światowego mocarstwa, czyli Chin. Ten gigant przez lata nie uczestniczył w wyścigu o miano motoryzacyjnego lidera, lecz na początku XXI wieku ta sytuacja zaczęła się zmieniać.
Jeśli chodzi o motoryzację w Chinach, to początkowo w tym kraju korzystano tylko z rodzimych automobili. Z upływem czasu władze komunistyczne dopuściły światowych gigantów do rynku motoryzacyjnego, z zastrzeżeniem, że ich fabryki musiały mieć siedzibę w Państwie Środka. To dało Chińczykom wgląd do nowoczesnych technologii, co położyło podwaliny do rozwoju ich macierzystych marek. Tak w siłę zaczęły rosnąć różne firmy, które na początku XXI roku pojawiły się w Europie.
Pierwszą chińską marką, która odważyła się wejść na polski rynek, był Great Wall Motors, producent samochodów terenowych i pick-upów. W 2006 roku firma wprowadziła swoje modele do polskich salonów. Początkowe zainteresowanie było umiarkowane, głównie z powodu ograniczonej sieci sprzedaży oraz wciąż niskiej świadomości marki wśród polskich kierowców.
Chińskie samochody w Polsce, chociaż nadal są pewną egzotyką, zyskują coraz większą popularność. Wynika to przede wszystkim z szybkiego rozwoju tych marek. Są one w stanie zaproponować pojazdy wyposażone w nowoczesne rozwiązania, w stosunkowo niskich cenach.
Co ważne, chińscy producenci zainwestowali ogromne środki w badania i rozwój, a także nawiązali współpracę z europejskimi firmami motoryzacyjnymi oraz inżynierami, aby podnieść jakość swoich produktów. Chociaż nadal nie są to pojazdy, które prezentują takie walory jak np. włoskie samochody sportowe, to stały rozwój tych marek skłania wielu kierowców do sięgnięcia po takie auta.
Z biegiem czasu na polskim rynku zaczęły pojawiać się kolejne chińskie marki, takie jak BYD, Geely czy MG Motor. Każda z nich przychodziła z coraz lepszymi modelami, które zdobywały uznanie. Chociaż nie są to efektowne pojazdy, sprawdzające się podczas przejażdżki po torze, to już w zastosowaniu codziennym zbierają pozytywne recenzje użytkowników.
Ta firma została założona w 2003 roku i od tego czasu stała się jednym z liderów w produkcji aut elektrycznych na świecie. Marka stawia na innowacje, a jej modele, takie jak Dolphin czy Seal, zdobywają uznanie w Europie za konkurencyjną cenę, nowoczesne technologie i ekologiczne rozwiązania. W Polsce BYD Auto przyciąga uwagę klientów szukających przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych. Salony tej marki są dostępne w największych miastach kraju nad Wisłą.
Geely to chiński producent samochodów, który zyskuje na popularności w Polsce, głównie dzięki przejęciom i inwestycjom w znane marki, takie jak Volvo i Lotus. Założona w 1986 roku firma, odgrywa kluczową rolę w globalnym rynku motoryzacyjnym. W Polsce ta marka nie ma swojej sieci sprzedaży, lecz pojazdy takie jak New Coolray czy Monjaro są dostępne w Ukrainie, Serbii oraz Gruzji. Geely ma być dostawcą technologii dla polskiego auta elektrycznego – Izery.
MG Motor to marka z brytyjskimi korzeniami, która obecnie należy do chińskiego koncernu SAIC Motor. Po przejęciu przez chińskiego giganta, MG przeszło transformację i zyskało nową dynamikę na rynku motoryzacyjnym. Od listopada 2023 firma jest dostępna także w Polsce. Modele takie jak MG ZS EV czy MG3 oferują atrakcyjne wyposażenie, nowoczesny design oraz technologie, które przyciągają polskich klientów szukających ekologicznych i ekonomicznych pojazdów.