Podaruj swojemu dziecku przejazd na fotelu pasażera! Teraz przejażdżki 20% TANIEJ + wysyłka za 1 zł
00
dni
00
godzin
00
minut
00
sekund

DPF – co to jest i jak czyścić?

DPF – co to jest i jak czyścić?

Dbałość o najważniejsze części samochodu to podstawa, jeśli chcesz, żeby żadna niespodzianka nie wpłynęła negatywnie na Twoją podróż. Jednym z kluczowych elementów w nowoczesnych pojazdach jest filtr DPF. Co jest i co warto o nim wiedzieć? Jak go czyścić? Dowiedz się tego z naszego artykułu!

DPF – co to jest i jak działa?

Dla osób, które nie interesują się motoryzacją, bardzo tajemniczy może być skrót DPF. Co to jest? To filtr cząstek stałych, montowany w układzie wydechowym samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jego głównym zadaniem jest wychwytywanie i zatrzymywanie cząstek stałych (sadzy) powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Zastosowanie takiego rozwiązania jak filtry DPF pozytywnie wpływa na środowisko i pozwala pojazdom spełniać obowiązujące normy emisji, takie jak Euro 5 czy Euro 6.

Filtr DPF wykonany jest z materiału ceramicznego lub metalowego o strukturze przypominającej plaster miodu. Jego wewnętrzne kanaliki są na przemian zamknięte na jednym końcu, co zmusza przepływające spaliny do przechodzenia przez porowate ścianki. To właśnie w ich strukturze zatrzymują się cząstki stałe. Proces pracy DPF można podzielić na dwa główne etapy: gromadzenie cząstek stałych i regeneracja filtra.

Podczas normalnej przejażdżki samochodami cząstki sadzy osadzają się w filtrze. Z czasem ilość zgromadzonego osadu rośnie, co zwiększa opory przepływu spalin i może obniżyć osiągi silnika. Aby przywrócić drożność DPF, konieczne jest usunięcie nagromadzonej sadzy. Odbywa się to poprzez regenerację, czyli proces spalania cząstek stałych w wysokiej temperaturze.

Zapchany DPF

Zapchany DPF – objawy, które warto znać

Jeśli warunki jazdy nie sprzyjają regularnej regeneracji filtra (np. częsta jazda na krótkich dystansach, w korkach), sadza zaczyna się gromadzić szybciej, niż jest spalana. W efekcie DPF traci drożność, co negatywnie wpływa na cały układ napędowy.

Jednym z pierwszych sygnałów problemów z DPF jest zauważalne zmniejszenie mocy pojazdu. Silnik może reagować ospale na wciśnięcie pedału gazu, a samochód będzie miał trudności z osiąganiem wyższych prędkości.

Zapchany filtr powoduje zwiększone opory przepływu spalin, przez co jednostka napędowa musi pracować ciężej. W konsekwencji rośnie zużycie paliwa, co szybko staje się odczuwalne podczas codziennej eksploatacji. Podobnie jest zresztą, jak zauważysz czarny dym z wydechu. Warto to sprawdzać regularnie, podobnie jak poziom oleju w samochodzie.

W większości nowoczesnych samochodów awaria lub nadmierne zatkanie sygnalizowane jest tym, że zapala się kontrolka DPF. Warto wiedzieć, że niektóre modele mają dedykowaną ikonę filtra DPF, a w innych problem sygnalizuje ogólna kontrolka silnika.

Komputer pokładowy również może wykryć zapchany DPF. Objawy takie jak ograniczona moc i prędkość maksymalna to znak, że silnik działa w trybie awaryjnym. Poza tym, jeśli usłyszysz, że jednostka napędowa działa głośniej, to kolejny znak, że coś jest nie tak z DPF. 

 

Zanieczyszczony DPF – czyszczenie filtra

Zanieczyszczony filtr cząstek stałych nie tylko ogranicza osiągi pojazdu, ale może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii. Korzystanie z takiego auta to podobne zagrożenie, jak prowadzenie pojazdu, mającego zużyte tarcze hamulcowe. Stąd ważne jest regularne czyszczenie.

Najprostszym sposobem na utrzymanie filtra w czystości jest jazda w warunkach umożliwiających pasywną regenerację. Wystarczy dłuższa jazda na autostradzie (przez minimum 20–30 minut) przy wyższych obrotach silnika, aby temperatura spalin wzrosła i spaliła nagromadzoną sadzę.

Gdy komputer pokładowy wykryje zbyt dużą ilość sadzy, może samodzielnie zainicjować proces aktywnej regeneracji. Polega on na chwilowym podniesieniu temperatury spalin poprzez zwiększenie dawki paliwa. Ważne, aby podczas aktywnej regeneracji nie przerywać jazdy, ponieważ zatrzymanie silnika może doprowadzić do nieukończenia procesu.

Czasem konieczne może być udanie się do mechanika, który sprawdzi DPF. Czyszczenie odbywa się za pomocą komputera diagnostycznego, który inicjuje specjalny proces wypalania sadzy w kontrolowanych warunkach. Jest to skuteczna metoda, ale działa tylko wtedy, gdy filtr nie jest jeszcze mechanicznie uszkodzony.

 


Zobacz inne aktualności