Enzo Ferrari – włoski kierowca i założyciel giganta z Maranello

Enzo Ferrari – włoski kierowca i założyciel giganta z Maranello

Kierowca wyścigowy, konstruktor, manager, twórca jednej z największych marek samochodowych na świecie – funkcji, które sprawował Enzo Ferrari można wymienić jeszcze co najmniej kilka. Jednak o wiele łatwiej napisać o nim w jednym słowie – geniusz. Poznaj jednego z najbardziej znanych twórców samochodowych w historii. 

Od dzieciństwa skazany na motoryzację

Enzo Ferrari przyszedł na świat w 1898 roku w Modenie. Urodził się podczas wielkiej śnieżycy, przez którą jego ojciec musiał czekać aż 2 dni na to, żeby zarejestrować dziecko. Już od najmłodszych lat Enzo był blisko wyścigów samochodowych. Gdy miał 10 lat, ojciec zabrał go na pierwsze zawody. Młodemu Ferrariemu spodobało się na tyle, że od razu chciał zostać zawodowym kierowcą. Zanim jednak to się stało, przyszła I Wojna Światowa, która mocno pokrzyżowała plany Enzo, ponieważ został wcielony do armii. Ponadto, w 1916 roku z powodu grypy zmarł jego ojciec oraz brat. On sam w 1918 roku bardzo mocno chorował na hiszpankę, lecz udało mu się wyjść z choroby. 

Enzo Ferrari - założyciel giganta z maranello
Ronald Startup, Public domain, via Wikimedia Commons

Kariera kierowcy wyścigowego

Po zakończeniu działań wojenny Enzo Ferrari udał się do Turynu w poszukiwaniu pracy związanej z motoryzacją. Nie udało mu się dostać do Fiata, lecz znalazł zatrudnienie w C. M. N., jako kierowca testowy. W 1919 roku otrzymał pierwszą szansę startu w wyścigu samochodowym Parma-Poggio di Berceto, w którym zajął 4. miejsce. 

Rok później Enzo Ferrari dołączył do zespołu Alfa Romeo, w którym zaliczył kilka dużych sukcesów. W barwach tego teamu zaliczył 4 wygrane w wyścigach Grand Prix. Kariera kierowcy była związana z dużą presją i to właśnie przez nią Enzo zdecydował się zakończyć swoje starty za kierownicą auta wyścigowego. 

Enzo Ferrari – założyciel jednej z największych marek samochodowych

Koniec kariery kierowcy była od razu początkiem nowej roli – managera zespołu wyścigowego. Przy współpracy z Alfą Romeo powstała Scuderia Ferrari, zespół, którego znakiem rozpoznawczym było logo z czarnym, wierzgającym koniem na żółtym tle. Enzo potrafił przygotować samochody, które konkurowały z Mercedesem i Auto Union, czyli niemieckimi stajniami liderującymi stawce kierowców w latach 30. XX wieku. 

W 1937 Alfa Romeo zdecydowała, że wraca do wyścigów i przemianowała stajnię Ferrari na Alfa Corse. Enzo został managerem zespołu, lecz dwa lata później zdecydował się na zakończenie współpracy i zbudowanie własnego zespołu. Te plany nie wypaliły z powodu wybuchu II Wojny Światowej, Ferrari, zamiast konstruować samochody, był zmuszony do produkcji części do samolotów. 

Włoski kierowca i założyciel marki Ferrari - Enzo Ferrari

Ferrari – legenda na torach wyścigowych i poza nim

Po zakończeniu działań wojennych Enzo Ferrari mógł wrócić do motosportu. Jego drogi z Alfą Romeo się rozeszły, Scuderia została samodzielnym zespołem, który przez kolejne lata święcił triumfy. Pierwszymi zwycięstwami, które mógł świętować założyciel Ferrari było wygranie w wyścigu w Lago di Garda w 1948 oraz pierwsze miejsce w wyścigu 24h Le Mans rok później. W 1950 roku powstała Formuła 1. W tej serii na początku Ferrari było słabsze od Alfy Romeo, lecz w 1952 roku Alberto Ascari właśnie w czerwonym bolidzie z wierzgającym koniem w logo zwyciężył w klasyfikacji kierowców. Od wtedy aż do dzisiaj Ferrari jest czołową marką w tej serii, kierowcy tej stajni aż 15 razy wygrywali klasyfikację generalną mistrzostw świata. 

Oprócz swojej działalności na torach wyścigowych Enzo Ferrari stworzył przedsiębiorstwo, które produkuje samochody osobowe. W 1947 powstało pierwsze auto użytkowe, model 125 S. Tak się zaczęła wielka historia włoskiej marki, która jest jedną z legend motoryzacji. Enzo współpracował przez lata ze światowej sławy konstruktorami, dzięki czemu każda premiera nowego modelu była wielkim wydarzeniem. Ferrari, aż do swojej śmierci, która nastąpiła w 1988 roku miał duży wpływ na rozwój zarówno stajni wyścigowej, jak i samochodów osobowych. 

Ferrari Enzo – hołd dla twórcy marki

Założyciel Ferrari był tak wielką postacią, że doczekał własnego modelu auta. W 2003 roku został zaprezentowany hipersamochód, który zyskał nazwę Enzo. Cena tego auta wynosiła wtedy około 650 tys. €, co było kwotą astronomiczną. Auto jest wyposażone w silnik V12 o pojemności 6 litrów. Jednostka napędowa pozwalała na rozpędzenie samochodu do prędkości 355 km. Wyprodukowano zaledwie 399 egzemplarzy auta, które było hołdem dla Enzo Ferrariego.  


Zobacz inne aktualności