Dyferencjał to jeden z tych elementów samochodu, o których większość kierowców nie myśli na co dzień – a to właśnie on odpowiada za płynne pokonywanie zakrętów i bezpieczne przenoszenie napędu na koła. Sprawdź, na czym polega jego działanie oraz jakie są objawy uszkodzonego mechanizmu.
Dyferencjał w samochodzie to część zespołu osi, która przenosi moment obrotowy ze skrzyni biegów na koła. Choć przeciętny kierowca podczas prowadzenia auta nie myśli często o tym elemencie układu napędowego, pełni on bardzo ważną rolę. Umożliwia napędzanie kół obracających się z różną prędkością.
Jego funkcję można łatwo wyjaśnić na podstawie przejażdżki samochodami po torze. Jak działa dyferencjał w praktyce? Kiedy auto jedzie prosto, cała oś pokonuje taką samą odległość. Inaczej jest podczas skręcania. Wtedy koła będą poruszać się po łuku. To po wewnętrznej stronie pokona znacznie krótszą drogę, niż to po zewnętrznej. Aby skręcanie odbyło się w pełni bezpiecznie, rolą dyferencjału jest dopasowanie prędkości obrotowej do aktualnych potrzeb.
Dyferencjał może znajdować się w kilku miejscach, w zależności od rodzaju napędu w samochodzie. Wyróżnia się mechanizm różnicowy przedni (wbudowany w skrzynię biegów), tylny albo międzyosiowy (w samochodach z napędem 4x4).
Wiesz już jak działa dyferencjał, co to jest i jaka jest jego funkcja. Pewnie zastanawiasz się, jaki ma to wszystko wpływ na praktykę. Mechanizm różnicowy przede wszystkim:
Jak widzisz, dyferencjał to nie tylko komfort i płynność jazdy, ale przede wszystkim gwarancja stabilności, przyczepności i przewidywalnego zachowania auta na drodze. To właśnie on sprawia, że prowadzenie samochodu jest bezpieczne i przewidywalne, niezależnie od tego, czy jedziesz suchym asfaltem, czy po śniegu w górach.
Kiedy dyferencjał jest uszkodzony, pojawi się duży problem ze stabilnością na zakrętach. Jedno koło może tracić przyczepność, a drugie ślizgać się i blokować. Niesie to za sobą spore konsekwencje w zakresie bezpiecznego poruszania się po drogach. Kierowca może utracić kontrolę nad autem, więc w ekstremalnych przypadkach nawet wpaść w poślizg i wypaść z toru jazdy. Poza tym awaria mechanizmu różnicowego może prowadzić do szybszego zużycia opon, większego pobierania paliwa, przeciążenia układu napędowego i mniejszego komfortu jazdy.
Zobacz też nasz artykuł: Bezpieczeństwo bierne w samochodzie – co to znaczy?.
Uszkodzony dyferencjał daje o sobie znać w czasie jazdy na kilka charakterystycznych sposobów, które uważny kierowca szybko zauważy. Pierwszym i najczęściej spotykanym objawem jest głośne wycie spod podwozia, szczególnie podczas przyspieszania. Mimo wszystko niepokojące dźwięki mogą pojawiać się nawet przy niskich prędkościach. Czasami przypominają one gwizd, a w innych przypadkach metaliczny szum.
Podczas pokonywania zakrętów samochód może zachowywać się nienaturalnie. Zamiast płynnie skręcać, zaczyna podskakiwać, szarpać lub stawiać wyraźny opór. Często objawom tym towarzyszy nierównomierne zużycie opon – jedno z kół ślizga się lub blokuje, przez co bieżnik ściera się znacznie szybciej po jednej stronie. Jeśli zobaczysz dodatkowo wyciek oleju, to koniecznie udaj się do mechanika.
Aby dbać o dyferencjał w samochodzie, stosuj się do zaleceń producenta. W wielu autach trzeba pamiętać o regularnej wymianie oleju, nie częściej niż co 60 tysięcy przejechanych kilometrów. Jeśli jednak zobaczysz wyciek, koniecznie udaj się do mechanika. Sprawdź też nasz artykuł: Jak sprawdzić poziom oleju w samochodzie?.