Jazda na rondzie – zasady, które musisz znać!

Jazda na rondzie – zasady, które musisz znać!

Rondo to charakterystyczny rodzaj skrzyżowania dróg, które wymaga przestrzegania specyficznych zasad. Tylko w taki sposób możliwe jest poruszanie się po nim w pełni bezpiecznie dla siebie i innych uczestników ruchu. Jak powinna wyglądać jazda po rondzie? Przekazujemy zasady oraz praktyczne wskazówki, o których warto pamiętać.

Rondo – czym jest i jak wygląda?

Rondo, zwane również skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, to jeden z najbardziej efektywnych sposobów zarządzania ruchem na skrzyżowaniach drogowych. Jego charakterystyczny kształt oraz zasady funkcjonowania pomagają w płynnej organizacji ruchu, redukując ryzyko kolizji i poprawiając bezpieczeństwo na drogach. Dość powiedzieć, że w 2020 roku doszło do 6445 wypadków, z czego tylko 402 miały miejsce na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.

Typowe rondo składa się z centralnej wyspy, wokół której biegnie jezdnia. Rondo może mieć różne rozmiary i liczby wlotów, czyli dróg prowadzących do ronda. Wjazd na rondo oraz wyjazd z niego są odpowiednio oznakowane, co ułatwia kierowcom zorientowanie się, jak należy się poruszać. Zazwyczaj przed takim skrzyżowaniem znajduje się znak C-12 – nakaz jazdy okrężnej. Najczęściej występuje on w towarzystwie znaku A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu). W pobliżu takiego skrzyżowania należy odpowiednio zwolnić i zachować ostrożność, niedopuszczalna jest poruszanie się, które wygląda jak jazda po torze.

Warto też znać zasady jazdy po rondzie, na którym występuje sygnalizacja świetlna. W takim przypadku to światła decydują o pierwszeństwie wjazdu na skrzyżowanie. W sytuacjach, gdy zastosowany jest sygnalizator kierunkowy, możliwy jest bezkolizyjny przejazd po rondzie. Zasady jazdy po rondzie

Jazda na rondzie – przepisy drogowe dotyczące pierwszeństwa i kierunkowskazów

Poruszanie się po rondzie regulowane jest kilkoma kluczowymi zasadami. Pierwsza z nich dotyczy pierwszeństwa. Pojazdy znajdujące się na rondzie mają pierwszeństwo przed pojazdami wjeżdżającymi. Wyjątek stanowią ronda z dodatkowym oznakowaniem, gdzie inne zasady mogą być stosowane.

Kierowcom często problemy przysparza jazda na rondzie, na którym poruszają się także tramwaje. W przypadku, gdy nie występuje oznakowanie A-7, to pojazd szynowy ma pierwszeństwo zarówno przy wjeżdżaniu na rondo, jak i podczas jego opuszczania. Gdy taki znak jest zastosowany, to tramwaj ustępuje pierwszeństwa pojazdom, które są już na rondzie, lecz nie musi tego robić przy opuszczaniu skrzyżowania. 

Istotnym aspektem jest sygnalizowanie kierunku jazdy. Zgodnie z przepisami, każdy manewr zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu powinien być sygnalizowany. Teoretycznie więc zamiar skrętu w lewo na rondzie powinien być poprzedzony włączeniem kierunkowskazu przed wjazdem na rondo. 

W 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach rozstrzygnął tę kwestię. Zgodnie z przepisami, nie jest konieczne sygnalizowanie samego wjazdu na rondo, ale sygnalizacja wyjazdu jest obowiązkowa. Oznacza to, że jak zamierzasz zjechać z ronda, to musisz włączyć kierunkowskaz w prawo.

Sprawdź też, jak powinno wyglądać holowanie na autostradzie.

Jazda po rondzie z wieloma pasami ruchu

Zasady jazdy po rondzie z wieloma pasami ruchu oraz turbinowym

O ile jazda na drodze o jednym pasie ruchu nie powinna przysparzać problemów, tak w przypadku jezdni wielopasmowych, należy zachować zwiększoną ostrożność. Kierowca powinien wybrać odpowiedni pas ruchu w zależności od planowanego zjazdu. Jeśli zamierzasz zjechać na pierwszym zjeździe, powinien wybrać prawy pas. Jeśli planujesz zjechać na dalszym zjeździe, powinien wybrać pas wewnętrzny. Dodatkowo nie powinno się zmieniać pasa bez potrzeby. 

Rondo turbinowe to zaawansowana forma ronda, która ma na celu minimalizowanie ryzyka kolizji poprzez zaprojektowanie dróg w taki sposób, że kierowcy nie muszą zmieniać pasa ruchu, aby opuścić rondo. Przed wjazdem na rondo turbinowe kierowca musi zdecydować, który zjazd będzie jego celem, i wybrać odpowiedni pas ruchu już na etapie wjazdu na rondo. Znakowanie przed wjazdem jest bardzo ważne i szczegółowe, aby pomóc wybrać właściwy pas. Rondo turbinowe jest zaprojektowane w taki sposób, że każdy pas prowadzi bezpośrednio do określonych zjazdów. Kierowca powinien podążać wyznaczoną trasą bez zmiany pasa ruchu.

 


Zobacz inne aktualności